Elektrická vozidla jsou díky svým přínosům pro životní prostředí a nižším provozním nákladům stále atraktivnější možností dopravy. A s elektromobily se vyvíjí také způsob nabíjení vozidel. Zde je pět zajímavých inovací v oblasti nabíjení elektroaut:
- Vehicle to grid (V2G) neboli “vozidlo do sítě”
Vehicle to grid je nabíjení z vozidla do sítě, které umožňuje, aby energie uložená v baterii vozidla byla exportována do sítě, kdy je vysoká poptávka. Řidiči elektromobilů se stávají tzv. „prosumery” – jak spotřebiteli, tak dodavateli elektřiny.
- Bezdrátové nabíjení
Bezdrátové nabíjení pro vozidla funguje podobně jako bezdrátové nabíječky telefonů. Elektřina se přenáší z jedné magnetické cívky v nabíječce, která je ukrytá pod povrchem vozovky, na druhou magnetickou cívku nebo podložku namontovanou na spodní straně vozu. Jednou z hlavních výhod bezdrátového nabíjení je, že umožňuje nabíjet více vozidel najednou.
- Ultra rychlé nabíjení
Zatímco natankování benzínového nebo naftového vozu trvá jen několik minut, řidiči elektroaut obvykle musí čekat mnohem déle, než dobijí své baterie. Začínají se však objevovat možnosti ultra rychlého nabíjení, které se jeví jako skutečný přínos pro delší cesty, protože zkracují dobu nabíjení na dobu potřebnou k pravidelné přestávce v řízení.
- Výsuvné a lampové nabíječky
Londýnská společnost Urban Electric Networks vyvinula pouliční nabíjecí zařízení UEone, které se zasouvá do země, když se nepoužívá. Může být aktivováno vzdáleně pomocí aplikace v mobilu. Společnost otestovala šest rychlonabíječek v Oxfordu v letech 2019-2020, což se ukázalo jako velký úspěch.
Další britská společnost, Char.gy, získala finanční prostředky na instalaci zásuvných bodů na sloupy veřejného osvětlení po celém Londýně. Podle Char.gy bude mít standardní lampa používající LED žárovky asi 24 ampérů přebytečné elektrické energie, která může být použita k nabíjení automobilů, což poskytuje asi 20 mil jízdy za každou hodinu nabíjení.
- Elektrifikované silnice
Elektrifikované silnice používají nadzemní elektrické vedení k napájení větších elektrických vozidel, jako jsou nákladní automobily. První elektrifikovaná silnice na světě, která dobíjí baterie osobních a nákladních automobilů během jízdy, je od roku 2018 v provozu ve Švédsku. Koncept funguje tak, že přenáší elektřinu ze dvou kolejnic na silnici pomocí pohyblivého ramene připevněného ke spodní části automobilu nebo nákladního automobilu.