No menu items!

Výměna baterie v elektromobilu – kdy ji vyměnit a kolik stojí?

Musíš číst
spot_img

Baterie v elektromobilu se opotřebovává jako každé jiné zařízení. Při zvažování koupě elektromobilu se vyplatí zvážit budoucí náklady na okamžitou výměnu baterie. 

Kolik stojí baterie do elektromobilu?

Dobrou zprávou je, že cena baterií do elektromobilů neustále klesá, protože se zvyšuje výroba elektromobilů. Ceny baterií se obvykle přepočítávají podle nákladů na kWh kapacity baterie. Předpokládá se, že 1 kWh kapacity baterie stojí přibližně 100 amerických dolarů, tedy přibližně 2150 Kč. 

Jako příklad můžeme uvést baterii s kapacitou 75 kWh, kterou jsou vybaveny vozy Tesla Model 3. Baterie pro tento vůz stojí přibližně 290 000 Kč. Při výměně akumulátoru se zohledňují také náklady na servis a chladicí kapalinu. Celkové náklady mohou dosáhnout až 320 000 Kč. 

Majitelé Nissanu Leaf zaplatí za výměnu baterie výrazně méně. Starší modely jsou vybaveny bateriemi o kapacitě 40 kWh. Takovou baterii lze pořídit za přibližně 160 000 Kč. Náklady na výměnu baterie se pohybují od 10 000 Kč do 15 000 Kč. Uživatelé tohoto vozu si mohou zakoupit také kompatibilní baterie v ceně přibližně 54 000 Kč. 

Proč je třeba baterii vyměnit?

K výměně autobaterie dochází nejčastěji v důsledku poruchy. Tento typ výměny se týká buď celé baterie, nebo jednoho článku. Ve většině případů se výměna provádí v rámci záruky. 

Záruční doba na baterie v elektromobilech se obvykle pohybuje mezi 5 a 8 lety. Je důležité, aby se baterie používala správným způsobem doporučeným výrobcem. Výrobci obvykle zaručují, že za správných provozních podmínek by výkon baterie během záruční doby neměl klesnout pod přibližně 80 %. 

Pokud se baterie nepoužívá v souladu s doporučeními výrobce, nemusí být záruka platná. Příkladem může být časté úplné vybití baterie. 

Mnohem méně časté je rozhodnutí o výměně baterie v případě havárie. Elektromobily jsou vybaveny speciální ochrannou konstrukcí obklopující baterii. U většiny modelů je poškození akumulátoru v důsledku dopravní nehody možné pouze v případě, že je zespodu poškozen ochranný kryt akumulátoru.  

Důvodem, proč byste měli uvažovat o výměně baterie, je také plynutí času a degradace elektromobilu. Výměna se nejčastěji provádí u silně ojetých vozů. Příkladem může být situace, kdy kapacita baterie po 5 letech klesne pod ekonomický limit. 

Silně používané autobaterie mohou signalizovat závady stejně jako mobilní telefony. Například úroveň nabití na displeji může ukazovat přibližně 15 % a pak náhle klesne na nulu. 

Je třeba poznamenat, že nákup baterie do elektromobilu není nejlevnější záležitostí. Pokud je vůz používán přibližně 8 let, nemusí být taková výměna příliš výhodná. V takové situaci stojí za to zvážit výměnu vozu za novější. 

Poslední zprávy

Budoucnost nabíjení; baterie z mořské soli

Vaše elektronika by mohla být brzy napájena ultralevnou baterií z mořské soli. Vědci sestrojili novou levnou baterii se čtyřnásobnou...

Více podobných článků